دکتر مهراندخت عابدینی
Search
Close this search box.
نکات مراقبتی بعد از هیستروسکوپی

مراقبت‌های بعد از عمل هیستروسکوپی

مراقبت‌های بعد از عمل هیستروسکوپی یکی از مهمترین نکاتی است که با رعایت آن می‌توان از بروز بسیاری عوارض پیشگیری کرد. حال ممکن است این سوال ایجاد شود که چه مراقبت‌هایی نیاز است بعد از عمل هیستروسکوپی انجام دهیم. در این مقاله قصد داریم این مراقبت‌ها را بررسی کرده و به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

مراقبت های بعد از هیستروسکوپی

اقدامات بعد از عمل هیستروسکوپی

رعایت یکسری نکات بعد از عمل هیستروسکوپی می‌تواند نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار داده و از بروز بسیاری عوارض پیشگیری کند. مراقبت‌های بعد از عمل شامل:

  • فعالیت: توجه داشته باشید بعد از عمل هیستروسکوپی نیاز است که فرد تا زمان بهبودی استراحت کند . به طور کلی پزشک بعد از جراحی تاکید بسیاری بر استراحت و انجام ندادن فعالیت‌های سنگین دارد. در نتیجه بهتر است به مدت 48 ساعت بعد از جراحی از انجام ورزش و فعالیت سنگین جدا خودداری کنید. همچنین توجه داشته باشید تا زمانی که پزشکتان تایید نکرده از رانندگی کردن خودداری کنید.
  • توصیه پزشک: مهم‌ترین نکته در مراقبت‌های بعد از عمل هیستروسکوپی، رعایت توصیه پزشک است. به عبارت دیگر بعد از عمل، جراح نکات لازم را به شما توصیه می‌کند. همچنین ممکن است درد اندکی را تجربه کنید که پزشک برای کنترل آن اقدام به تجویز مسکن‌هایی می‌کند که از مصرف آن نباید غافل شوید.
  • رعایت بهداشت: رعایت بهداشت تاثیر پررنگی در پیشگیری از عفونت دارد. در نتیجه بعد از جراحی از رعایت بهداشت، شست و شو مرتب دست و همچنین تمیز و خشک نگه داشتن محل جراحی، غافل نشوید.
  • مراجعه به پزشک: در بین مراقبت‌های ذکر شده شاید توجه کمی به مراجعه به پزشک داشته باشیم. باید بدانیم بعد از جراحی نیاز است که برای بررسی مجدد به پزشک مراجعه کنید. در نتیجه از برنامه ملاقات با پزشک غافل نشوید و همچنین اگر علائمی داشتید که زمینه‌ساز نگرانی‌های بسیار در شما شد، می‌توانید در این ملاقات‌ها از پزشک خود بپرسید.
  • رابطه جنسی: یکی از متداول‌ترین سوالات بانوان بعد از جراحی این است که بلافاصله بعد از جراحی می‌توان رابطه جنسی را شروع کرد. توجه داشته باشید که شروع رابطه جنسی باید با تایید پزشک باشد اما به طور کلی تا زمانی که خونریزی قطع شودو فرد به بهبودی برسد، برقراری رابطه جنسی ممنوع است.
  • تغذیه: عمل هیستروسکوپی رحم مانند هر جراحی دیگر نیاز است که در تغذیه بعد از آن یکسری نکات رعایت شود. به طور مثال بعد از جراحی از مصرف نوشیدن الکل خودداری کنید. 

بعد از عمل هیستروسکوپی چه انتظاری باید داشت؟

بعد از عمل هیستروسکوپی در صورتی که شرایط جسمانی مساعدی داشته باشید، پزشک شما را مرخص می‌کند. همانطور که می‌دانیم هیستروسکوپی معمولا با دو روش بی‌حسی و یا بیهوشی انجام می‌گردد و اگر تحت بیهوشی جراحی را انجام دادید حتما دقت داشته باشید که شخصی را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید آن است که بعد از جراحی ممکن است خونریزی را تجربه کنید. البته دقت داشته باشید زمانی که خونریزی شدت پیدا کرد و همچنین عوارض دیگر مانند تب، درد شدید و ترشح واژن مواجه شدید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که در صورت درد از مصرف خودسرانه مسکن خودداری کنید، چرا که برخی از دارو‌های مسکن می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود. انتخاب بهترین متخصص زنان نقش پررنگی در پیشگیری عوارض و همچنین نتیجه بخش بودن جراحی دارد. در نتیجه به هیچ عنوان از اهمیت این موضوع غافل نشوید. 

00:35
truncate dir-rtl

فیلم انجام هیستروسکوپی

دوران نقاهت بعد از عمل هیستروسکوپی چقدر است؟

شاید بر این تصور باشیم که دوران نقاهت بعد از عمل هیستروسکوپی مانند جراحی‌های دیگر طولانی است. اما باید بدانیم که این جراحی به سنگینی عمل‌های دیگر نیست و یک روش سریع و کم درد است. ممکن است بعد از جراحی درد خفیفی را تجربه کنید که همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم پزشک اقدام به تجویز مسکن‌هایی برای کنترل درد می‌کند. نکته دیگری که باید توجه داشته باشید آن است که تا مدت 2 هفته از برقراری رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید. اگر پزشک از بیهوشی برای انجام جراحی استفاده کرده باشد، نیاز است که تا مدتی استراحت کنید. 

به طور کلی می‌توان گفت که فرد بعد از 1 الی 2 روز بعد از تایید پزشک می‌تواند به فعالیت روزانه خود بازگردد. همچنین توجه داشته باشید که تمام سوالات و مراقبت‌های لازم را از پزشک خود بپرسید تا با این روش به نگرانی‌های ایجاد شده خاتمه دهید.

سوالات متداول

بعد از عمل هیستروسکوپی چه مدت باید استراحت کرد؟

برخی بانوان روز بعد به فعالیت روزانه خود باز می‌گردند و این موضوع بسته به وضعی جسمانی فرد متفاوت است. باید توجه داشته باشیم در صورتی که پزشک از بیهوشی استفاده کند بهتر است فرد تا مدتی برای بهبودی استراحت کند.

بعد از عمل هیستروسکوپی چه کارهایی را نباید انجام داد؟

تمام نکات لازم  بعد از جراحی به شما توصیه می‌شود و ممکن است برخی از نکات مختص خود فرد باشد. به طور کلی به مدت 2 هفته بعد از عمل از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

چه مدت بعد از جراحی هیستروسکوپی می‌توان دوش گرفت؟

زمان دوش گرفتن را می‌توانید از پزشک خود بپرسید اما به طور معمول یک روز بعد از جراحی می‌توانید دوش بگیرید مگر آنکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد.

نتیجه‌گیری 

در این مقاله به بررسی مراقبت‌های بعد از هیستروسکوپی پرداختیم تا با آگاهی کامل از این نکات از بروز عوارض پیشگیری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *