دکتر مهراندخت عابدینی
Search
Close this search box.
واژینوپلاستی

جراحی زیبایی واژن و انواع آن

جراحی زیبایی واژن به یکی از جراحی‌های زیبایی پرطرفدار تبدیل شده است، اگر شما هم جزو افرادی هستید که اندازه‌ی لابیاهای واژن و یا ظاهر آن برای شما مشکلات فیزیکی و روحی به وجود آورده است، در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل، مزایا و انواع جراحی زیبایی واژن بپردازیم. 

جراحی زیبایی واژن

دلایل انجام عمل جراحی زیبایی واژن

دلایل مختلف و فراوانی برای تمایل به انجام جراحی زیبایی واژن در افراد مختلف وجود دارد. برای مثال:

  • احساس درد در واژن هنگام انجام بعضی از فعالیت‌های ورزشی همچون دوچرخه سواری
  •  احساس درد هنگام رابطه جنسی
  •  خارش و تحریک 
  • افتادگی، شل شدن و گشاد شدن واژن پس از زایمان به علت کشیدگی بافت‌های واژن و کانال واژن (این گشاد شدن گاهی اوقات به حدی زیاد می‌شود که حتی نمی‌توان از تامپون استفاده کرد و می‌تواند همزمان اثر منفی بر روی کیفیت رابطه‌ی جنسی فرد نیز بگذارد)
  • به وجود آمدن اختلالات جنسی به علت گشادی واژن  

مزایای عمل زیبایی واژن برای زنان چیست؟

پس از انجام جراحی زیبایی واژن، علاوه بر بهبود و درمان مشکلات فیزیکی، مشکلات روحی و روانی که ممکن است شامل نارضایتی و یا کمبود اعتماد به نفس باشند نیز حل خواهند شد. انواع روش‌های جراحی زیبایی واژن می‌توانند این مزایا راه به همراه داشته باشند: تنگ شدن کانال واژن، افزایش کیفیت و رضایت از رابطه‌‌ی جنسی، جوانسازی و رفع تیرگی واژن، عدم وجود محدودیت یا حس ناراحتی هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی، افزایش اعتماد به نفس، بهبود ظاهر لابیاهای واژن و از بین بردن نامتقارن بودن آن‌ها.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی به لابیا

انواع روش های جراحی زیبایی

  1. جراحی لابیاپلاستی

هنگامی که فرد نیاز به کوچک کردن اندازه‌ی لابیاهای درونی واژن خود داشته باشد، لابیاپلاستی یکی از روش‌های موثر جراحی زیبایی واژن خواهد بود. همچنین هنگامی که لابیاهای واژن با یکدیگر نامتقارن باشند، این روش جراحی به کار می‌رود. افرادی که لابیاهای واژن آن‌ها بیش از اندازه بزرگ باشد، به این جراحی روی می‌آورند. 

  1.  واژینوپلاستی (تنگ کردن واژن)

هنگامی که افراد پس از انجام زایمان‌های متعدد دچار کشیدگی بافت و عضلات در قسمت واژن می‌شوند، ممکن است برای بهبود وضعیت خود و همچنین افزایش رضایت جنسی تمایل به انجام واژینوپلاستی و یا تنگ کردن واژن داشته باشند. اهداف مختلف واژینوپلاستی می‌تواند شامل سفت کردن بافت واژن، تقویت عضلات پرینه (بین مقعد و واژن)، درمان بی اختیاری ادرار و بهبود روابط جنسی باشد. 

  1. لابیاماژورپلاستی (کوچک کردن لابیا ماژور)

در صورتی که فردی در اثر کاهش وزن شدید، تغییرات ناگهانی هورمونی، افزایش سن، یائسگی و دیگر عوامل دچار بزرگ شدن لابیاهای واژن شود، لابیاماژورپلاستی و یا همان کوچک کردن لابیا ماژور می‌تواند راه حلی برای حل مشکلش باشد. 

  1. پرینوپلاستی با پرینورافی

در صورتی که قسمت پرینه (بین واژن و مقعد) در اثر زایمان‌ طبیعی و یا مقاربت‌های متعدد دچار آسیب شود، بافت واژن دچار افتادگی می‌شود و ممکن است آسیب در ناحیه‌ی رکتوم و یا مثانه نیز به وجود بیاید. از آنجایی که پرینه در محافظت از اندام‌های تناسلی نقش دارد، اهمیت ترمیم آن در پرینوپلاستی و یا پرینورافی، پس از آسیب دیدگی مشخص می‌شود. 

  1. هودوپلاستی

با توجه به این که چین‌های اضافی روی کلیتوریس ممکن است بر ارگاسم تاثیر منفی گذاشته و آن را به تاخیر بیندازند، با مراجعه به جراح و متخصص زنان و مشورت برای انجام این کار، می‌توان این مشکل را درمان کرد و کیفیت رابطه‌ی جنسی را بهبود بخشید. 

  1. بزرگ کردن لابیا ماژور

لابیاهای واژن به دلایل مختلف ممکن است حالت طبیعی خود را به مرور زمان از دست بدهند. افزایش سن، کاهش وزن، تغییرات هورمونی و زایمان‌های مکرر باعث این مسئله خواهند شد. البته در مواردی ممکن است این مسئله به صورت ژنتیکی نیز وجود داشته باشد. تزریق فیلر یکی از راه‌های موثر برای درمان این مورد است. 

بیشتر بخوانید: هیستروسکوپی رحم

عمل زیبایی واژن

چه کسانی کاندید انجام جراحی زیبایی واژن می باشند؟

افرادی که:

  • پس از انجام زایمان طبیعی به گشادی کانال واژن مبتلا شده اند. 
  • به دلایل تغییرات فیزیکی و یا ناهنجاری‌های فیزیکی واژن، دچار اختلالات جنسی شده اند. 
  • از کشیده شدن و پیچانده شدن لابیاهای واژن هنگام فعالیت فیزیکی رنج می‌‌برند. 
  • علائم خارش و یا تحریک در لابیاهای واژن خود دارند.

نکات مهم قبل از جراحی زیبایی واژن

پیش از اقدام برای انجام هر یک از انواع مختلف جراحی‌های زیبایی واژن، بهتر است در انتخاب جراح خود دقت کافی را داشته باشید و جراحی حاذق و با تجربه را برای پیشگیری از هر گونه عوارض ناخواسته، انتخاب کنید. اقدامات دیگری که باید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • صحبت کردن با جراح خود در مورد سابقه بیماری و داروهای مصرفی خود
  • اطمینان از عدم بارداری
  • عدم شیو ناحیه‌ی تناسلی یک یا دو روز قبل از انجام جراحی
  • اجتناب از رفتن به استخر و استفاده از وان به مدت یک هفته قبل از جراحی

همچنین از جراح خود سوال کنید که چه داروهایی را نباید قبل از جراحی مصرف کنید و از چه زمانی قبل از عمل نباید رابطه‌ی جنسی برقرار کنید. 

نتیجه گیری

جراحی زیبایی واژن شامل چندین روش مختلف برای بهبود ظاهر و کاهش علائم ناراحتی، تحریک و خارش است. این روش‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری برای کمک به افرادی که از مشکلات مربوط به واژن خود رنج می‌برند داشته باشند. مشورت با متخصص و جراح زنان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش را با توجه به انتظارات و نیازهای خود انتخاب کنید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *